8 Aug 2017

KHASIAT DAN RAWATAN MINYAK MORHABSHI

KHASIAT DAN RAWATAN
MINYAK MORHABSHI;
1) semua jenis demam termasuk kencing tikus/denggi
2) luka
3) sakit kulit/ gatal/ kurap
4) utk bayi spt pusat,
#*#: Gangguan Makhluk Halus
Santau
5) sakit gigi
6) sakit perut
7) buasir
8) sakit kepala
9) lelah, sakit dada
10) lenguh
Utk ibu:
+ Luka bersalin
+ merawat kesan pembedahan
+ menguatkan saraf
+ Lenguh
+ Kejang
+ Sakit dada
+ loya/pening (sapu bahagian kepala/dahi)
+ Selesema (sapu hidung)
Utk bayi:
Gunakan dari hujung kepala (calit) hingga hujung kaki.
+ Kembung
+ Cepatkan tanggal tali pusat
+ s a wan
+ ga ngguan makhluk halus
+ kulit bermasalah
+ ruam, kurap susu
+ sakit mulut, lidah
Cara guna:
1) Minum 1 sudu tea 3x sehari sebelum makan. Jarakkan 2 jam daripada ubat klinik, dan
2) sapu di tempat berkenaan.
Denggi dan kencing tikus hampir sama gejala dan tindak balasnya. Kadang2 doktor akan diagnosis sebagai denggi tapi kemudian baru tau ia adalah kencing tikus. Minyak morhabshi bertindak sebagai antibiotik disamping melegakan gejala akibat kencing tikus.
Biasanya kencing tikus akan menyerang kelemahan pesakit. Contohnya kalau pesakit ada masalah paru2 maka pesakit akan sesak nafas dsbnya.
untuk oder.. sila hubungi pn zalia: 0138240177
info lengkap rujuk blog:
stokismorhabshi.blogspot.com
Senarai harga
Saiz 15ml:
1 botol =RM10 (S). RM12 ( S&SB)
5 botol =RM45
15 botol =RM110
Saiz 30ml:
1 botol =RM18 (S). RM20 ( S&SB)
3 botol =RM45
12 botol = rm140
Saiz 60ml:
1 botol =RM28 (S). RM30( S&SB)
2 botol =RM45
10 botol =RM175
Saiz 120ml:
1 botol =RM45 (S). RM47 (S&SB)
4 botol =RM140
10 botol =RM 300
Saiz 500ml:
1 botol RM150 (S). RM170 (S&SB)
3 botol RM300 shj.
*** Semua Harga di atas belum termasuk kos pos
Maklumat diperlukan
Nama:
Alamat:
No HP:
Bankin mybank atas nama hussin b.a.s menan kutty acc num 161118934847 atau cimb zalia bt sahat acc num 7613008208. Send nama/alamt lps bnkin.
sila sms @ whatsapp @ call;
TEL: PUAN ZALIA : 0138240177
blog kami: stokismorhabshi.blogspot.com
Minyak morhabshi sangat elok disimpan di rumah oleh setiap keluarga.
Jika tengah malam sakit perut, sakit gigi, sesak nafas, batuk2, sakit dada, kena gigit lipan, tebuan, kena air/minyak panas, luka, lenguh2, sakit urat, sakit otot, dan lain2.
Elok juga untuk macam2 sakit kulit termasuk kayap, kudis, kurap, gatal2 dll.
Sesuai untuk bayi kembung, lelah, sawan, ruam, ulser, sakit mulut, tangan dan kaki.
Masalah mistik seperti gangguan, sihir, santau, sawan tangis, dll.
Mendapat permintaan yang tinggi setelah menerima banyak pengakuan pengguna yang pernah kena kencing tikus, denggi dan semua jenis demam.
Juga menerima pengakuan pengguna berkenaan kencing manis, darah tinggi, kanser dll.
Telah dikeluarkan dan dijual lebih 40 tahun. Stokis dan agen di setiap negeri termasuk singapura dan brunei.
Cara guna:
Sapu di tempat sakit dan minum beberapa titik.
sila sms @ whatsapp @ call;
TEL: PUAN ZALIA : 0138240177
blog kami: stokismorhabshi.blogspot.com


Rahsia emas yang keluar daripada pokok


Morhabshi (juga dieja Morhabsyi) atau Morha atau Maruha, bahasa Inggeris Myrrh adalah bahan resin merah keperangan, getah kering pokok Commiphora myrrha, tempatan di Somalia dan bahagian timur Ethiopia. Getah beberapa spesies Commiphora dan Balsamodendron lain turut dikenali sebagai Morhabshi (myrrh), termasuk dari C. erythraea (kadang kala dikenali sebagai Morhabshi India Timur (East Indian myrrh)), C. opobalsamum dan Balsamodendron kua.


Namanya memasuki bahasa Inggeris melalui bahasa Yunani (Ancient Greek), μύρρα, yang kemungkinannya berasal dari Semitic. Myrrh turut digunakan pada potherb Myrrhis odorata atau turut dikenali sebagai "Cicely" atau "Sweet Cicely".


Kualiti Morhabshi dapat dikenali melalui kegelapan dan jernih resin. Bagaimanapun, kaedah terbaik menilai kualiti resin adalah merasakan kelekitan bahagian yang baru dipatahkan untuk menentukan secara langsung kandungan minyak harum resin myrrh. Bau resin myrrh mentah dan minyak pentingnya yang baru adalah menusuk, seperti pahit dan secara kasar boleh digambarkan sebagai "stereotypically resinous". Apabila dibakar, ia menghasilkan asap yang berat, pahit dan agak phenolic baunya, yang mungkin bercampur sedikit keharuman vanila. Tidak seperti resin lain, myrrh mengembang dan "berkembang" apabila dibakar dan tidak cair atau lembik.


Kegunaannya dalam kebudayaan Melayu

Dalam kebudayaan Melayu, bahagian yang paling penting ialah getahnya yang digunakan untuk menghalau atau menghindari makhluk halus. Di Malaysia khasiat morhabshi lebih awal diamalkan dalam masyarakat lain seperti Arab, Cina dan India berbanding Melayu. Dalam masyarakat Melayu getah daripada pohon morhabshi ini dikenali sebagai 'kemenyan bunian'.

Myrrh merupakan asas minyak wangi dan incense, dan amat dihargai pada zaman kuno klassik, dan sering kali bernilai lebih dari emas yang sama berat. Pada zaman Rom Kuno, myrrh dinilai lima kali ganda berbanding frankincense, sungguhpun yang terkemudian lebih popular. Myrrh dibakar pada pengkuburan Rom Kuno bagi menutup bau yang dihasilkan dari mayat hangus. Ianya dikatakan bahawa Nero, Maharaja Rom membakar setahun nilai myrrh pada pengkuburan isterinya, Poppaea.


Penyelidikan

• Dalam usaha memastikan punca keberkesanannya, penyelidik telah memeriksa bahan individual bagi formula yang digunakan secara tradisional di Kuwait bagi mengurangkan glukos dalam darah bagi pesakit kencing manis. Hasilnya mendapati myrrh dan susu getah aloe berkesan meningkatkan ketahanan glukos dalam tikus normal dan tikus kencing manis. [1]
• Mencampur getah myrrh bersama cuka meningkatkan keupayaannya menyingkirkan sekatan darah beku dan menghilangkan penyakit


Perubatan Tradisional

Morhabshi dicampurkan bersama minyak-minyak tertentu seperti minyak kelapa, zaiton, lenga (bijan), serai serta herba-herba seperti keduduk putih, bayam batu, lemuni, raja kayu, hempedu bumi, cekur dsb dapat menyembuhkan pelbagai penyakit kulit seperti kayap, barah (luar), kudis, gatal-gatal serta sakit gigi, cirit birit dsb. Campuran ini juga dikatakan dapat menghentikan pendarahan luar.


Bacaan lanjut

Massoud A, El Sisi S, Salama O, Massoud A (2001). "Preliminary study of therapeutic efficacy of a new fasciolicidal drug derived from Commiphora molmol (myrrh)". Am J Trop Med Hyg 65: 96–99. Dalby, Andrew (2000), written at London, Dangerous Tastes: the story of spices, British Museum Press, ISBN 0714127205 (US ISBN 0-520-22789-1), pp. 107–122. Dalby, Andrew (2003), written at London, New York, Food in the ancient world from A to Z, Routledge, ISBN 0415232597, pp. 226–227, with additions Monfieur Pomet (1709). "Abyssine Myrrh)". History of Druggs.Abyssine Myrrh The One Earth Herbal Sourcebook: Everything You Need to Know About Chinese, Western, and Ayurvedic Herbal Treatments by Ph. D., A.H.G., D.Ay, Alan Keith Tillotson, O.M.D., L.Ac., Nai-shing Hu Tillotson, and M.D., Robert Abel Jr. Morhabshi.com


Rujukan

Al-Awadi FM, Gumaa KA. Studies on the activity of individual plants of an antidiabetic plant mixture. Acta Diabetol Lat. 1987 Jan-Mar;24(1):37-41.
Yeung, HC, Handbook of Chinese Herbs and Formulas, vol. 1, Institute of Chinese Medicine, Los Angeles, 1983.(
http://oneearthherbs.squarespace.com/important-herbs/myrrh-gum-commiphora-myrrha.htmlAlan Tillotson "Myrrh"

No comments:

Post a Comment